Dryneedling

Triggerpoint Therapie

Wat is Triggerpoint Therapie?

Triggerpoint Therapie is een nieuwe behandelmethode die Alex, Kristelle en Christaan veel toepassen in de eerste fase van de behandelingen. Door middel van een speciale techniek worden spieren behandeld en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. De pijn zal fors afnemen en de beweegelijkheid van de gewrichten nemen toe. Dit is nodig om vervolgens een gewricht met spieren te laten stabiliseren.

Voorheen gebruikte Alex daar ca 40.000 naalden per jaar voor, maar middels de laatste technieken kan dit nu ook zonder dry needling. De voordelen zijn enorm. Geen na pijn en toch het zelfde effect.

Wat is een 'triggerpoint'?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn 'op afstand' veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn 'op afstand'.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat 'anders' bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk.
  • Slaaptekort.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak / handtas.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst uw klachten analyseren aan de hand van een gesprek. Daarna worden de spieren onderzocht welke de klachten kunnen veroorzaken, verder wordt er gezocht naar triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling richt zich op het opheffen van de triggerpoints. Middels de vinders worden deze punten gedeactiveerd. Daarna raken de spieren langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere punten behandelen in uw lichaam omdat er vaak een relatie zit tussen de verschillende locaties.

Hoe voelt een behandeling aan?

Als de triggerpoint wordt aangeraakt is dit even gevoelig en geeft het de kenmerkende pijnen. Dan weten wij dat wij de plek die de klachten veroorzaakt gelocaliseerd is. Vervolgens passen wij een aantal technieken toe en zal de pijn wegtrekken, de spier ontspant weer en we zien een toename in de bewegingsuitslag en afname van de klachten.

De bijwerkingen die te verwachten zijn ontspannen spieren, een glimlach op het gezicht, zin in het leven en bewegen. U bent gewaarschuwd.

Wat gebeurt er na de behandeling?

Na de behandeling kan het zo zijn dat u oefeningen en adviezen mee krijgt om de verbeterde situatie te behouden.

Uw fysiotherapeut

Alex Parengkuan, Kristelle Wolbert, Christiaan van Dam

Wilt u meer weten over Triggerpoint Therapie?

Wij beantwoorden graag al uw vragen over Triggerpoint Therapie. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, of maak een afspraak voor een kennismaking.