Dryneedling

Medical Taping

De huidige toegepaste Medical Taping methode is het resultaat van een ontwikkeling, die in het begin van de jaren zeventig is begonnen. Inmiddels is de Medical Taping methode wereldwijd bekend en wordt door artsen en therapeuten op talrijke gebieden van algemene-en sportgeneeskunde toegepast. In de Praktijk voor Fysiotherapie Hoeksche Waard is Nancy de expert bij het toepassen van Medical Taping.

Wat is Medical Taping?

Medical Taping is een methode waarbij de fysiotherapeut elastische tape gebruikt om spieren in hun functie te ondersteunen en een vergroting van de mobiliteit te bewerkstelligen. De Tape methode is een toevoeging aan het interventiebereik van de fysiotherapeut. De methode wordt niet gezien als een volledige zelfstandige behandeling, maar helpt de patient om de basisvoorwaarden te scheppen en het lichaam in staat te stellen "optimaler" te regenereren. Eventuele andere interventies, maar vooral instructies, blijven van kracht.

Het principe van Medical Taping is: activeren in plaats van fixeren
(belangrijk: behoud van de volledige functionaliteit van de spieren)

Activeren van de circulatie

De weefselciculatie wordt vaak verstoord/veranderd door een ontsteking van het omliggende beschadigde weefsel. Uittredend vocht leidt vaak tot drukverhoging. De daarop volgende zwelling beperkt de ruimte tussen de huid en spier en verhindert de weefselcirculatie of lymfeafvoer. De liftende werking van de CureTape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. De huid wordt echter niet alleen opgetild, de tape bewerkstelligt bovendien een massage van de huid doordat deze telkens opnieuw gerekt wordt door beweging.

Effecten en indicaties

Medical Taping werkt goed bij na behandeling van blessures, het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen, houdingscorrecties en behandeling van klachten door overbelasting (zoals zweepslag, tennis- of golfelleboog). Medical Taping is onderdeel van een reguliere behandeling. De benodigde medical tape dient zelf aangeschaft te worden.

De medical tape heeft invloed op:

• verbeteren van de spierfunctie door een spier te faciliteren of sederen.
  • ondersteunen van de gewrichtfunctie door:
    • de propriosensoriek verbeteren
    • correcties van de bewegingsrichting
    • vergroten van de stabiliteit
  • pijndemping
  • ontstekingen reduceren
  • belemmering in bloedcirculatie en lymfe afvoer opheffen
  • de lichaamshouding corrigeren
  • de fascia corrigeren
  • neuro-reflectoire beïnvloeding

Uw fysiotherapeut

Nancy van der Togt

Wilt u meer weten over Medical Taping?

Wij beantwoorden graag al uw vragen over Medical Taping. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, of maak een afspraak voor een kennismaking.